طب سنتیگیاهان و حیوانات

اطلاعاتی که باید در مورد برگ سنا بدانید

علم و دانش: برگ سنا گیاهی با نام انگلیسی Senna و با طبع گرم و خشک است. کشت این گیاه دارویی طبیعی در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیری، مانند هند و افریقا می باشد و از تیره ارغوانیان و از گونه بزرگی از گیاهان گلدار تیره باقالاسانان است.
گیاه سنا یک گیاه دارویی است که اثرات فوق العاده ای برای بدن دارد و از برگ و میوه آن برای تهیه دارو استفاده می شود.
Cassia hebecarpa و Cassi marilandica دو نوع وحشی برگ گیاه سنا است که در شرق امریکا رشد می کنند. چای و مکمل های دیگر از غلاف، برگ و پوسته بیرونی میوه سنا تولید می شود و از دو نوع موسوم به سنای مصری و انگلیسی به دست می آید. به نظر می رسد میوه گیاه سنا ملایم تر از برگ آن است.

دمنوش چای سنا

انجمن محصولات گیاهی امریکا (AHPA) استفاده طولانی مدت از برگ گیاه سنا را جایز ندانسته است، البته این نظر را در مورد میوه آن ندارد. این انجمن اعتقاد دارد که افراد در صورت ابتلا به درد شکم و اسهال از خوردن آن منصرف شوند. گیاه سنا دارای مواد شیمیایی به نام Sennosides است که سبب تحریک پوشش روده می شود.
این گیاه مانند سایر گیاهان دارویی علاوه با خواص فراوانی که دارد دارای عوارض و مواردی برای منع مصرف هم می باشد.

برگ گیاه سنا با خاصیت ملین بودن و ضد یبوست مشهور است اما به گفته برخی منابع تاثیر خاصی در لاغری دارد.

خواص برگ سنا

همانگونه که بیان شد گیاه سنا خواص فراوانی دارد و به همین دلیل ازطرف پزشکان برای درمان برخی بیماری ها تجویز می شود. خواص این گیاه عبارتند از: رفع یبوست و مدر بودن، کمک به درمان بیماری های التهابی و سرطان روده، مراقبت از پوست و مو، درمان هموروئید، ضد انگل، درمان سندروم تحریک پذیر، آماده شدن برای کولونوسکوپی.

چای سنا و پوست و مو

مقادیری اسانس، رزین و تانین در چای سنا موجود است که می تواند به درمان قارچ پوستی، درمان سوختگی و زخم و همچنین با خواص ضد میکروبی به درمان آکنه کمک می کند. گیاه سنا تقویت کننده مو، نیز می باشد.

روش استفاده از برگ گیاه سنا برای مو

پودر گیاه سنا را با آب و ماست مخلوط کرده و یک ماسک مو تهیه کنید و آن را بر روی قسمت کوچکی از موهای خود هر چند یکبار بمالید. با یک کیسه پلاستیکی روی آن را بپوشانید و اجازه دهید خمیر وارد پوست سرتان شود، بعد از چند ساعت در حالی که خشک شده آن را بشویید. گیاه سنا را اگر با گیاهان دیگری مانند شیکاکی و آملا ترکیب کنید شوره سر را از بین برده و سبب تقویت پوست سر و موها می شود.

برگ سنا و کاهش وزن

چای برگ سنا، داروی گیاهی مناسبی برای کاهش وزن است زیرا یبوست را از بین برده و به جذب مایعات بیشتر کمک می کند و سبب کاهش اشتها می شود و به این وسیله به کاهش وزن کمک می کند. نکته بعدی اینکه سموم و غذاهای هضم نشده در روده بزرگ را از بین می برد و این پاکسازی و دفع سموم، سبب سوخت و ساز بیشتر بدن می شود و در نتیجه سبب کاهش وزن می شود.

روش استفاده از برگ گیاه سنا برای کاهش وزن

برای استفاده از گیاه سنا برای کاهش وزن می بایست ابتدا آب را جوش آورده و چای آن را در آب جوش ریخته و اجازه دهید ۵ دقیقه دم بکشد. وقتی دمنوش آماده شد با کمک آب لیمو و مقداری عسل آن را بنوشید.
روزانه دوبار از این دمنوش خوش طعم بنوشید تا شاهد کاهش وزن خود باشید. البته توجه داشته باشید در دورانی که از این دمنوش استفاده می کنید از غذاهای مناسب تغذیه کنید تا دچار مشکلات گوارشی نشوید.

درمان یبوست

سازمان غذا و دارو امریکا ( (FDA چای سنا را داروی مناسب و طبیعی برای درمان یبوست اعلام کرده است، البته تمام خواص این داروی گیاهی از طرف سازمان غذا و دارو امریکا کاملا مورد تایید نیست.
خاصیت ملین بودن برگ سنا هم از خواص دیگر برگ گیاه سنا است. اگر قبل از خواب چای آن را بنوشید تا صبح تاثیر مثبت آن را مشاهده خواهید کرد.
در طب سنتی چین اعتقاد دارند که برگ گیاه سنا گرما را از روده بزرگ خارج می کند و مواد غذایی که در طی زمان در روده بزرگ بوجود آمدند از بین می برند.

روش استفاده از برگ سنا برای درمان یبوست

امروزه غیر از برگ گیاه سنا قرص آن هم موجود است که پزشکان معمولا در موارد خاص آن را برای بیماران تجویز می کنند.

برگ سنا و خاصیت مدر بودن آن

برگ سنا ادرار آور است و مواد سمی، آب اضافی، چربی و نمک را خارج می کند. البته باید در نظر داشته باشیم که بدن دچار کم آبی نشود زیرا مصرف چای برگ سنا امکان دارد آب را در بدن از بین برده و مشکلاتی را ایجاد کند در نتیجه هنگام استفاده از این چای سعی کنید آب بیشتری مصرف نمایید.

سندروم روده تحریک پذیر یا (IBS) یا (IBD)

سندروم روده تحریک پذیر علائم مختلفی دارد که یکی از رایج ترین آنها ایجاد تغییراتی در حرکات روده است که سبب ایجاد اسهال یا یبوست می شود.

درمان هموروئید

هموروئید یا بواسیر مشکلی هست که در انتهای روده بزرگ ایجاد می شود و طبق بررسی هایی که تاکنون انجام شده است مشخص شده که گیاه سنا برای درمان مشکلات هموروئید بسیار مناسب است.

درمان سوء هاضمه

برگ سنا درمان کننده حالت تهوع، سوزش سر دل، گاز، نفخ و برآمدگی ناشی از سوء هاضمه است. برای کاهش گاز موجود در معده بهتر است گیاه سنا را با گیاهان معطری مانند رازیانه، نعناع، هل و زنجبیل مصرف کنیم.

گیاه سنا و کولونوسکوپی

گاهی قبل از انجام کولونوسکوپی از چای برگ سنا برای پاکسازی روده بزرگ استفاده می شود. به نظر می رسد که استفاده از این چای به اندازه روغن کرچک عمل پاکسازی را انجام می دهد.

اثرات درمانی بر بیماری های انگلی

چای گیاه سنا علاوه بر خاصیت ملین بودن خاصیت ضد عفونی انگلی را هم دارد. این چای با از بین بردن انگل های موجود در روده، تاثیر مهمی در سلامت مبتلایان دارد.

عوارض جانبی استفاده از برگ سنا

گیاه دارویی سنا مانند همه گیاهان دارویی طبیعی دارای خواص فراوانی است اما ممکن است مصرف آن مانند مابقی گیاهان دارویی عوارضی را هم داشته باشد.
برای اینکه این عوارض بعد از مصرف گیاه سنا به وجود نیاید چند نکته را در نظر بگیرید. استفاده از برگ سنا باید به میزان مناسب انجام شود زیرا استفاده بیش از حد ممکن است بدن را با شرایط مزمن و حاد مانند گرفتگی شکم روبرو کند.
به طور کلی استفاده طولانی مدت از برگ گیاه سنا می تواند عوارضی مانند، حالت تهوع، اسهال، سرگیجه، گرفتگی عضلات، کاهش ناگهانی وزن، آسیب کبدی، تغییر رنگ ادرار و مخاط روده بزرگ و همچنین کمبود پتاسیم را ایجاد کند.
افرادی که مشکل آپاندیسیت، زخم روده، انسداد روده، سندروم روده و یا زخم معده دارند باید از خوردن برگ گیاه سنا خودداری کنند.

میزان استفاده از برگ گیاه سنا چگونه است؟

به طور معمول دو بار در روز به میزان ۱۵ الی ۳۰ گرم از برگ سنا را باید استفاده کرد. البته بهتر است قبل از مصرف برای تایید دوز مناسب با پزشک مشورت کرد.
گیاه سنا به صورت برگ، چای و قرص در دسترس است.

طرز تهیه چای یا دمنوش گیاه سنا

مواد لازم

  • یک چهارم قاشق چای خوری ازبرگ خشک گیاه سنا
  • یک دوم (نصف) قاشق چای خوری عسل
  • دو فنجان آب

ابتدا آب را جوشانده و سپس برگ های خشک گیاه سنا را در آب جوش ریخته و ۸ تا ۱۰ دقیقه اجازه دهید به همان حالت بماند. سپس آن را از صافی رد کرده و بنوشید.
دمنوش این گیاه طعم تلخی دارد اما می توان در صورت تمایل به آن کمی عسل یا نبات اضافه کرد. یک تا سه ساعت بعد اثرات آن را مشاهده خواهید کرد.
به دلیل اثر ملین بودن زیاد گیاه سنا افراد با معده حساس، ممکن است دچار تحریکاتی در معده شوند. بهتر است شبها آن را میل کنید . البته اگر در مصرف این دمنوش زیاده روی شود اسهال به همراه دارد و همچنین مصرف طولانی مدت هم روده را تنبل می کند.

برگ گیاه سنا خاصیت چربی سوزی دارد و سبب کوچک شدن شکم می شود.

چند نکته مهم

نکته اول اینکه خانم های باردار و شیرده سعی کنند از گیاه سنا استفاده نکنند زیرا اطلاعات زیادی در مورد در امان بودن این گروه وجود ندارد و کودکان هم بهتر است حتی المقدور به میزان کم از میوه سنا که اثری ملایم تر از برگ گیاه سنا دارد استفاده کنند.
و اینکه استفاده از برگ سنا درد شکم و دلپیچه ایجاد می کند پس بهتر است در نظر داشته باشید زمان هایی را انتخاب کنید که پس از خوردن دچار مشکل نشوید.
اگر از قرص های جویدنی گیاه سنا استفاده می کنید سعی کنید آن را بخوبی بجوید و سپس میل کنید.
هر فرد روزانه مجاز است چه میزان از برگ گیاه سنا را استفاده کند؟
افراد از دوازده سال به بالا روزانه ۲/۱۷ میلی گرم
میزان مصرف کودکان ۵/۸ میلی گرم در هر روز
به گفته پزشکان و متخصصین روزانه حداکثر دو فنجان دمنوش برگ سنا استفاده شود چون امکان دارد عوارضی در بدن ایجاد شود.

جمع بندی

خواص برگ سنا برای پوست چیست؟

مقادیری اسانس، رزین و تانین در چای سنا موجود است که می تواند به درمان قارچ پوستی، درمان سوختگی و زخم و همچنین با خواص ضد میکروبی به درمان آکنه کمک می کند

برگ سنا برای رشد مو چه تاثیری دارد؟

گیاه سنا را اگر با گیاهان دیگری مانند شیکاکی و آملا ترکیب کنید شوره سر را از بین برده و سبب تقویت پوست سر و موها می شود.

موارد منع برگ سنا چیست؟

افرادی که مشکل آپاندیسیت، زخم روده، انسداد روده، سندروم روده و یا زخم معده دارند باید از خوردن برگ گیاه سنا خودداری کنند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

مدیر

مجید کوهی طراح سایت و دانش آموخته مهندسی تکنولوژی جوشکاری است. وی از بحث و مطالعه در مورد فناوری و فلسفه لذت می‌برد، به سبک زندگی اسلامی علاقه دارد و اوقات فراغتش را با کیهان شناسی، طراحی مدارهای الکترونیکی و زمین شناسی می‌گذراند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن