فناورینظامی

باندها و طول موج مختلف رادار

علم و دانش: رادارها از امواج الکترومغناطیس جهت کشف اهداف خود استفاده می کنند ، شیوه عملکرد راهم خوب میدانید. یک موج منتشر شده با برخورد به یک جسم شکسته و بازگشت پیدا میکند و موج بازگشت تجزیه و تحلیل شده تا جسم کشف شود
طیف های الکترومغناطیسی فرکانس هایی تا ۱۰ بتوان ۱۲هرتز را نشان میدهد این محدوده بسیار بزرگ و گسترده است امواج الکترومغناطیسی بر مبنای ویژگی های فیزیکی دسته بندی شده اند.
تقسیم بندی فرکانس های الکترومغناطیسی رادار ها چیزی تجربی بود و سر در گذشته امواج الکترومغناطیسی دارند با این حال محدوده ها و دست بندی ها جدید نیز انجام شده است اما امروزه همچنان از طیف دسته بندی های قدیمی استفاده می شود.
از آنجا که بدون آن موج صحیح شناخته شده است ، همیشه تبدیل به نوار موج جدید همیشه امکان پذیر نیست ، اغلب تولید کنندگان رادار از تقسیمات سنتی قدیمی استفاده می کنند و این اطلاعاتی که من از آن خبر ندارم.
رادارها در طیف فرکانس های فرستنده فعالیت می کنند که هرکدام تفاوت فیزیکی خود را دارند. هرچه فرکانس رادار افزایش یابد موج ارسالی بیشتر تحت تاثیر عوامل جوی همچون ابر و باران قرار می گیرند اما هرچه فرکانس بالاتر میرود ، فرکانس بازگشت نیز قوی تر میشود و این ل معنای دقت بیشتر است.

رادار

باندهای راداری و خواص فیزیکی آنها

رادار جستجو و یا هشدار یعنی راداری که برای کشف هدف و رصد آسمان استفاده می شود رادار درگیری یعنی رادار که دقت کافی برای قفل روی هدف و هدایت سلاح را دارد. برخی رادارها هر دو توان را دارند.

باند A و B رادار های VHF

این دسته از موج ها فرکانسی کوچکتر از ۳۰۰ مگاهرتز دارند و سن زیادی دارند. چرا که این باندها لبه تکنولوژی رادیویی در جنگ جهانی دوم بودند ، امروزه از این دو باند در رادار های هشدار زود هنگام و فرا افق نگر استفاده میشود ، فرکانس این باند پایین است و کمتر از دیگران تحت تاثیر عوامل جوی اما در عوض طول موج بزرگی دارند و این باعث کم بود دقت میشود ، رادار هایی که در فرکانس های کوچک کار میکنند نیاز به آنتن های فیزیکی بزرگ دارند تا دقت و وضوح زاویه را مشخص کنند و از این نظر این باند ها برای افزایش دقت مقرون به صرفه نیستند ، همچنین این دوباند در محدوده رله ارتباطی و رادیویی نیز استفاده می شوند. این نوع رادار ها دقت کمی دارند از این رو نمی تواند از آنها برای هدایت سلاح استفاده کرد ولی برد آنها بالا است و در نقش هشدار دهنده برد بلند که برای رصد آسمان یک منطقه وسیع به کار می رود. راداری مانند مطلع الفجر رادار اینچنین است.

باند C رادارهای UHF

فرکانس عملکرد این باند بین ۳۰۰ مگاهرتز تا ۱ گیگاهرتز است. این یک فرکانس خوب برای بهره برداری در رادار های با وظیفه شناسایی و ردیابی ماهواره ها و موشک های بالستیک در برد بلند است و این رادارها شرایط جوی تاثیر کمی دارد، رادار هایی که در این باند فعالیت می کند امروزه به عنوان رادار های پیش اخطار حملات موشک های بالستیک استفاده می شوند همانند پروژه MEADS. معمولا سامانه های پدافندی قدیمی چنین رادار برای یرای هشدار در مورد حمله هوایی با خود داشتند. این رادار کوچکتر از رادار VHF است برای همین برای رادار هشدار سامانه های پدافندی مناسب بود.
علاوه بر آن از این باندها در تکنولوژی جدید UWB (یک فناوری رادیویی ارتباطی با سطح پایین انرژی اما با پهنای باند بسیار) و GPR (کاوش اعماق زمین ، ک باستان شناسی ، کشف سفره های آب زیر زمینی و … کار برد دارد ، در علوم نظامی از جی پی آر برای اهدافی همچون کشف تونل ها استفاده می شود)

رادارهای باند L

فرکانس این باند بین ۱ گیگاهرتز تا ۲ گیگاهرتز است ، این باند ها برای کنترل دوربرد آسمان در حدود برد ۲۵۰ ناتکایل مایل (بیش از ۴۰۰ کیلومتر) این باند پالس هایی با قدرت بالا و پهنای باند وسیع دارد اما مشکلی نیز دارد ، رادار های باند ال بیشتر در تاثیر عامل انحنای زمین قرار میگیرند و اهداف در ارتفاع پست در برد کمتر نسبت به باقی رادار ها محو می شود. این رادار برای رادارهای جستجو و اخطار دهنده مورد استفاده قرار میگیرد از جمله برای کشف موشک های بالستیک و یا اهداف ارتفاع بالا.

رادار باند اس (باند ایی و اف)

فرکانس این دو باند بین ۲ گیگاهرتز تا ۴ گیگاهرتز است، قدرت انتقال قابل توجهی نسبت به محدوده فرکانس های پائینتر دارد، در مورد برد و خواص مشابه باند دی(ال) است با این تفاوت که تأثیرپذیری از عوامل جوی بیشتری دارد، از رادارهای مشغول در این باند در فرودگاه های نظامی و غیر نظامی جهت کنترل ترافیک استفاده میشود.باند اس معمولا برای رادار هشدار دهنده و یا جستجو استفاده می شود ولی رادار های باند اس(ایی و اف) هم هستند که به عنوان رادار هشدار با توان هدایت موشک استفاده می شوند)

رادار باند سی (باند H و G)

موج هایی با فرکانس ۴ الی ۸ گیگاهرتز ، کار برد اصلی این باند در رادار های نظامی است، ابعاد فیزیکی خوب رادار در کنار برد مناسب و وضوح و دقت بالا رادار های باند سی باعث بهره جستن در امر کشف و هدایت موشک های پدافندی استفاده گسترده داشته باشند ، همچین این رادار ها جست جوی افق بهتری دارند و پرنده های پرواز در ارتفاع پست در برد بیشتر نسبت به باند ال کشف می شوند. برخی سامانه های پدافندی از این رادار در نقش جستجو و هدایت اتش به شکل ترکیبی استفاده میکنند

رادار های باند ایکس و کی یو (باند I و J)

فرکانس این باند بین ۸ تا ۱۲ گیگاهرتز است ، نسبت ابعاد فیزیکی آنتن و وزن در حالتی که بردهای بالا لزوم بالایی ندارند بسیار ایده آل است ، رادار ها مشغول در این باند دارای دقت و وضوح بالا هستند و نگاه به پایین یا همان پایین نگری خوبی دارند ، مجموع این امکانات در رادار های باند ایکس و کایو باعث استفاده‌ای در بحث رادار های نظامی هوابرد یعنی رادار های جنگنده ها شده است که در آن وزن و ابعاد فیزیکی رادار اهمیت ویژه دارد
همچین رادار های باند ایکس با ابعاد فیزیکی کوچک و سرعت سرچ بالا و قیمت مناسب در امر رادار های ناوبری در شناور های نظامی و غیر نظامی استفاده میشوند.همانگونه گفته شد توان پایین نگری خوبی دارند و توان اجرای نقشه برداری راداری یا همان سار نیز توسط رادار های فعال در باند ایکس و کایو وجود دارد. این باند به شکل گسترده ای روی جنگنده ها، پدافند و ناو ها برای هدایت موشک (رادار درگیری) استفاده می شود (تقریبا هر رادار که موشکی را هدایت میکند از این باند است). باند کی یو از باند ایکس دقیقتر ولی بردش کمتر است از این رو روی سامانه هایی ضد موشکی چون فلانکس استفاده می شوند

رادار باند K و KA (باندK)

فرکانس این باند بین ۱۲ تا ۴۰ گیگاهرتز است ، این باند در مقابل شرایط جوی آب هوایی تاثیر پذیری بالایی دارد و در کنار آن برد کمی نیز دارد ، اما در عوض وضوح و دقت بالا و سرعت سرچ بالایی دارد ، رادار های این باند برای هدایت آتش در برد کوتاه استفاده دارند و در فرودگاه ها در نقش رادار جا به جایی سطح هواپیما استفاده می شود. این رادارهای برای برخی سامانه های ضد موشکی چون سامانه گلکیپر نیز استفاده می شوند

V band

این موج فرکانس بیش از ۴۰ گیگاهرتز دارد و در مقابل عوامل جوی تاثیر پذیرای بسیار زیادی دارند. این موج کار برد نظامی و غیر نظامی ندارد.

W band

این موج فرکانس بیش از ۷۰~۷۵ گیگاهرتز دارد و در علوم غیر نظامی ، مهندسی خودرو در عامل ترمز خودکار و پارک خودرو کار برد دارند و در فرکانس های ۹۰ گیگاهرتز به بالا در امور آزمایشگاهی کاربرد دارند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

مدیر

مجید کوهی طراح سایت و دانش آموخته مهندسی تکنولوژی جوشکاری است. وی از بحث و مطالعه در مورد فناوری و فلسفه لذت می‌برد، به سبک زندگی اسلامی علاقه دارد و اوقات فراغتش را با کیهان شناسی، طراحی مدارهای الکترونیکی و زمین شناسی می‌گذراند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن